Zbesilá posadnutosť. Odhalili sme najčastejšie dôvody chronického držanie diét

Dve kilá schudnete, aby ste vzápätí tri pribrali. Chronickí dietári prežívajú život v mene čiernobieleho myslenia, kedy striedajú obdobia diét a prejedanie. Bez premýšľania skúšajú každú diétu, ktorá sľubuje výsledky, tie sa ale nedostaví aj desiatky roko


Existuje len málo diét

Ktoré by som od puberty nevyskúšala. Od tých vyložene absurdných - vajíčkovej, ryžové a tukožrútskej - až po tie, ktoré sa aspoň snažia tváriť systémovo - Atkinsonova, praveká, delená strava, "rozpráva tridsaťročná Lenka a dodáva:" Ale pretože na diéte nemôžete byť večne, tak som sa v medziobdobí nezriadene prejedala - a pochopiteľne priberala. "Lenka je presne príklad človeka, ktorého výživoví poradcovia nazývajú chronickým Dietary.

Začarovaný kruh

"Chronický Dietary je človek, ktorý sa neustále snaží skúšať najrôznejšie zázračné diéty, avšak daný výsledok si dlho neudrží a opäť sa vráti k pôvodným stravovacím návykom. A to má za následok opätovný nárast hmotnosti. Dochádza tak k jojo efektom, pričom onedlho sa zase rozhodne schudnúť a daný kolotoč sa neustále opakuje, "opisuje Martina Běhalová z krabičkovej Diéty v pohode. Chronickí dietári môžu byť muži aj ženy, hoci ženy sa podľa výskumov pokúšajú zmeniť tvar svojej postavy pomocou diét podstatne častejšie. Podľa štúdie zverejnenej v roku 2011 v The American Journal of Clinical Nutrition v populácii amerických a britských žien 95% niekedy v živote držalo diétu a asi 40% žien drží nejakú diétu viacmenej priebežne.

Ako dôvody

K diétnemu správanie ženy najčastejšie uvádzali želanie"byť štíhla"alebo"zlepšiť si sebavedomie a sebadôveru"s tým, že v obdobiach"na diéte"sa obmedzujú v jedle aj vtedy, keď majú hlad. Držanie diéty v cykloch sa týkalo väčšiny žien, ktoré vedci oslovili, väčšinou išlo o zmenu jedálnička v rámci týždňov. Ženy pri nich síce schudli, ale akonáhle sa obmedzovať prestali, opäť na váhe pribrali. Naozaj schudnúť sa týmto spôsobom podľa štúdie podarilo len asi 5%, a teraz pozor - Dlhodobý žien. Čo z toho plynie? Že život rozdelený na etapy na diéte a po diéte je nezmysel a nikdy nepovedie k spokojnosti s váhou ani k spokojnosti životné. Vysvetľujte to ale zástupom nás všetkých, ktoré to možno vieme, ale správame sa presne opačne. Prečo nedokážeme pracne nadobudnuté poznatky uviesť do praxe?

Sebavedomie a váha

Túto otázku skúmala vo svojej diplomovej práci z roku 2009 študentka brnenskej Masarykovej univerzity Kateřina Štosovú."U osôb, ktoré držia diéty chronicky, sa dá predpokladať, že na začiatku mali nízke sebavedomie. Existujú nesporné dôkazy pre tvrdenie, že diéty môžu viesť k prejedaniu, pocitom straty kontroly, pocitu hrúbky a zvýšenej nespokojnosti s telom, aj keď sa jeho veľkosť vôbec nezmenila, "píše. Martina Běhalová má vo svojej praxi aj rad chronických dietářek, ktoré chudnú v mene ideálu krásy propagovaného v médiách. Tým však dávno nie je štíhlosť, ale vychudnutosť, takže aj prirodzene štíhle ženy sa uchyľujú k diétam, aby splnili ideál modernej spoločnosti."Pritom podľa BMI ani iných diagnostických ukazovateľov chudnúť vôbec nepotrebujú. Avšak s tým, že akonáhle s diétami raz začnú, nesprávny jedálniček a následné jojo efekty sa zbytočne podpíšu na ich metabolizmu. Také ženy potom s váhou bojujú celý život a pritom by nikdy nemuseli ani začať, keby sa za každú cenu nechceli vyrovnať predpísanému ideálu krásy, "myslí si Martina Běhalová.

Diétne šialenstvo

Žena sa môže stať chronickou Dietárky veľmi rýchlo. Základným problémom je totiž podľa odborníčky už samotné slovo diéta. Ak sa jej začnete oddávať, je veľmi pravdepodobné, že hneď v rozhodnutí"držať diétu"bude niečo zle. Zaručené diéty kamarátok, celebrít a tie z lifestylových časopisov sú totiž založené na tom, že majú najrôznejšie obmedzenia: nesmiete jesť to alebo ono, nesmiete sa jedla dotknúť po piatej hodine a tak ďalej. Ak chcete robiť niečo iné, než myslieť na jedlo a na pitie, taká diéta vás veľmi zväzuje. Bojíte sa, že diéta znamená aj obmedzenie množstva jedla, a teda je logické, že príde hlad. A aj keď držíte diétu dovoľujúci jesť dosýta, potom sa rovnako bojíte hladu, pretože neveríte, že keď máte schudnúť, mohlo by to ísť bez hladu. A tak sa čoskoro ocitnete v špirále"smiem"a"nesmiem","ním"a"nejem"a"držím diétu"a"nedržím diétu", ktorá má vo výsledku za následok pošramotené sebavedomie a niekoľko kilogramov navyše.

Chyby chronických Dietary

Všetci chronickí dietári sa podľa Martiny Běhalová najčastejšie uchyľujú k dvom cestám, ako to urobiť: buď zníži razantne energetický príjem (a začnú dvojnásobne športovať), alebo striktne vylúči zo svojho jedálnička všetky sacharidy."Na prístupe obmedzenie sacharidov funguje v poslednej dobe treba veľmi populárne Dukanova diéta, ktorá však dostáva naše telo do stavu tzv, ketózy '. Pri ketóze dôjde k vyčerpaniu energetických rezerv - glykogénu v pečeni a organizmus človeka prepne do šetriaceho režimu - energiu získava len z bielkovín a tukov.

Následne dochádza k odbúravaniu vlastných svalov

Hmotnosť sa teda síce znižuje, ale namiesto tukovej hmoty ide prevažne o úbytok svalov a vody, a tak hrozí dehydratácia, "vysvetľuje Martina Běhalová. Ku všetkým týmto obmedzeniam sa navyše chronickí dietári uchyľujú s tým, že ide o obmedzenie na určitú dobu, teda o akýsi boj, po ktorom si budú môcť znova dopriavať. Úspech pri chudnutí je pritom založený na prístupe presne opačnom: trvalej zmene životného štýlu, pri ktorej sa síce tiež musíte obmedzovať (neklameme si do vrecka, že to ide bez obmedzovania), ale minimálne, a robíte to vlastne radi.

Tajomstvo správnej motivácie

U chronických Dietary je veľký problém aj v motivácii. Jednak chcú trvalú zmenu založiť na dočasných krokoch, jednak vo svojom striktnom plánovaní absolútne nepočítajú so zlyhaním, ktoré sa však objavia. Pretože s ním nepočítajú a nemajú plán, ako s ním naložiť, začnú sa nezriadene prejedať a jojo efekt je na svete."Keď dôjde k pošmyknutiu, máme často tendenciu klásť si ako prvú otázku, čo sme mohli urobiť lepšie.

Je ale oveľa jednoduchšie meniť podmienky než seba. Nemá zmysel zaoberať sa tým, akí by sme mali byť - viac motivovaní, menej leniví, mať väčšiu vôľu - to nikam nevedie. Potrebujeme poznať svoje možnosti a hranice a tým potom realisticky prispôsobiť svoje ciele a postupy, "hovorí psychoterapeut Michal Mynář. Inými slovami: ak počítate s tým, že sa v živote nezaobídete bez čokolády, ľahšie bude nájsť cestu, ako ju vhodne zakomponovať do jedálnička než ako sa bez nej zaobísť.

Ako z bludného kruhu?

Jediná zaručená rada, ako sa nezaradiť do klubu chronických Dietary, je podľa Martiny Běhalová nezačínať s šialenými diétami. Ak chcete zhodiť pár kíl, navštívte kvalifikovaného nutričného terapeuta."Dozviete sa všetky potrebné informácie, ako si zostaviť zdravý a vyvážený jedálniček, ktorý vám pomôže schudnúť v rozumnom časovom horizonte, teda tempom maximálne tri kilá za mesiac. Nemôžete očakávať nemožné a chcieť rýchlo schudnúť kilá, ktoré ste dlhé roky naberali, "dodáva Martina Běhalová. Aj keď máte pocit, že o chudnutí všetko viete, väčšinou je to pravda len čiastočne. Ono totiž niečo iné je prečítať si návod v časopise a potom ho aplikovať do svojho životného tempa, práce, koníčkov, ale taky zvykov, starostí, chuťou a nechuťou. A keď vám niekto nariadi, že si máte dať na raňajky, obed, večeru a svačinkám presne toto a toto a že"cez to nejde vlak", ako dlho to vydržíte? Ak máte podozrenie, že spadáte do kategórie chronických Dietary, existuje pomoc jediná: naučiť sa jesť podľa toho, kto ste. A to najlepšie navždy! *


Zdieľajte tento článok prostredníctvom sociálnych sietí: