Posilňovanie ženám prospieva

Dnešná uponáhľaná doba ženám nesvedčí. Dôvodom je absencia pohybových aktivít (myslené športovanie). Teda tých, ktoré sú mimo rámec činností súvisiacich so starosťami o chod rodiny, výchovu detí, pracovnom vyťažení v zamestnaní apod


Že čoraz viac žien bojuje s prebytočnými kilogramami alebo nadváhou následne obezitou. Bohužiaľ vo väčšine prípadov aj vďaka nedostatku času sa pri riešení danej situácie ženy uchyľujú k nezmyselným nič neřešícím diétam, napospol bez odborného dohľadu as absenciou cvičenia.

A keď už si predsa len vytvorí priestor na pohybové aktivity

Sú tieto mnohokrát zvolené nesprávne vzhľadom k stanovenému cieľu. Ten je vždy rovnaký a v podstate prozaický - prinajmenšom zastaviť nárast telesnej hmotnosti, ideálne potom svoju váhu redukovať, respektíve znížiť množstvo zásobného tuku. Aby všetko úsilie neprišlo navnivoč, je vhodné získať aspoň základné povedomie o tom, ako ľudský organizmus hospodári s energiou a kde je tzv zakopaný pes. Bez týchto informácií sa zvyšuje riziko, že všetky snaženie minie svoj cieľ a nakoniec zostane len nepríjemný pocit zmaru.

Aká je teda pravda?

Prioritné a dôležité je si povedať, že len aeróbne aktivity ako jazda na bicykli, beh, aerobik, spinning apod nič nerieši, ak nedôjde ešte tiež k tzv anaeróbne zaťaženie svalov tj vhodne zvolenou formou posilňovania. Dôvodom je skutočnosť, že svaly reagujú na podnety vonkajšieho charakteru, tj musia prekonávať určitý odpor ao to je zásadný. Ak tomu tak nie je, tzv atrofujú (zmenšujú sa, ochabujú, ubúdajú). My ale chceme chudnúť a spevniť postavu, pričom nás zaujíma najmä zmenšenie obvodu pása, bokov, stehien a napr spevnenie pŕs ideálne pri zachovaní ich veľkosti. K tomu potrebujeme, aby došlo k tzv hypertrofiu (zosilnenie, zhrubnutie, nárastu). Tu však nastáva problém, ženy spravidla posilňovať moc nechcú a nejde ani o averzii voči posilňovni alebo fitness centre. Všeobecne totiž usilujú o zmenšenie a predovšetkým v exponovaných partiách, ako je uvedené. Bráni sa tak posilňovanie, lebo to majú spojené s nárastom objemov svalstva, ktoré je vzhľadom k uvedeným cieľom nežiaduce. Takýto názor je však falošný a neopodstatnený. Ženy, a to je dobre, nemajú dispozície na to, aby im narástli veľké svaly ako mužom. Kulturistky sú výnimkou, ale to je z iného súdka. Pointa redukcie váhy následne tvarovanie postavy spočíva v tom, že ženy sa rovnako ako muži bez posilňovanie svalov nezaobídu. A vždy je potrebné spojiť aeróbne aktivity napr Nordic Walking ai s anaeróbnymi teda posilňovaním.

Ako ten systém funguje?

Aby sme nerobili zbytočné chyby, nie je od veci poznať niektoré fakty. Zásadná je skutočnosť, že hmotnosť tuku je nižšia ako hmotnosť svalov, a preto sa do jedného kg vojde viac tuku, čo vedie pri absencii pohybových aktivít vrátane posilňovania k zväčšeniu telesných proporcií. To je dôvod už notoricky známych otázok, ktoré si ženy kladú. Ako je možné, že váhu mám rovnakú a pri tom sa nevojdem do nohavíc apod Keď sa k tomu ešte aj jedálniček vymkne kontrole je problém na svete. A čo potom s tým?

Riešenie nie je až tak zložité

A vychádza z toho, čo ženy chcú. Mať telo štíhle a pevné. Aby bolo možné takýto cieľ realizovať, je potrebné pracovať najmä na zosilnenie a zväčšeniu svalov. Dôvodom je skutočnosť, že pri "priberanie" svalov je situácia opačná od priberanie tuku. Získame ak napr 3 kg svalov a prídeme o 3 kg tuku, zostane nám rovnaká telesná hmotnosť, ale zmenší sa objemy, tj telo sa spevňuje a zoštíhľuje. Svaly totiž na rozdiel od tuku energiu spotrebúvajú a ich vyššie energetické požiadavky vedú k vyššiemu spaľovaniu, čím dochádza k úbytku zásobného tuku a to je naším cieľom.
Preto by aj ženy mali posilňovať. Zaistí si tak viac aktívnej telesnej hmoty, tým sa zvýši aj tzv kľudový energetický výdaj tj bazálny metabolizmus. To je denný výdaj energie, ktorý činí 70 - 75%, aj keď sedíme či ležíme. Na pohybové aktivity potom vychádza 15 - 20% spotrebovanej energie a 10% z celkového denného výdaja potrebujeme na spracovanie prijatej stravy. Tým sa celá záležitosť ešte umocňuje. A keď sa pridá kvalitná vyvážená strava prijímané v pravidelných intervaloch päťkrát denne, je úspech zaručený.


Zdieľajte tento článok prostredníctvom sociálnych sietí: